Het Geheim van de Wijnhandelaar

Falnama Orakelkaarten

Vannacht zei een wijze ingewijde heimelijk tegen mij: ‘Het geheim van de wijnhandelaar… kan toch niet voor jou verborgen zijn?’

Toen zei hij: ‘Wees mild voor jezelf, het ligt in de aard van de wereld om mensen die hard werken nog zwaarder te belasten’

Vervolgens gaf hij mij een beker die de hemel deed oplichten, zo dat Venus danste. En de luitspeler zei herhaaldelijk tegen mij: ‘Drink’…

Oh zoon, luister naar dit advies en treur niet om het verdriet van de hele wereld. Ik geef je dit advies als een parel, houd het in je gedachten

Wanneer jouw hart bloedt, zie dan nog steeds de lachende rand van de beker en wanneer je gekwetst wordt huil dan niet

Zolang je niet in de verborgen dimensie bent geweest, heb je geen idee: het nieuws dat Gabriel brengt kan niet begrepen worden door degenen die niet rijp genoeg zijn

In het domein van het innerlijke weten is er geen ruimte voor zelfzuchtige trots: Zij die kennis hebben moeten of alles openbaren of helemaal stil zijn en hun mond houden

Oh wijnbrenger, breng wijn! Hafez’ dronken liefde werd gezien door de Heer van heelheid en harmonie, Hij die misstappen vergeeft en stommiteiten verhult

Dit is een – wellicht stuntelige – poging van mij tot de vertaling van een Perzisch gedicht uit de middeleeuwen. Het werd geschreven door Shams-ud-din (1320 – 1392), die later ‘Hafez’ werd genoemd. ‘Hafez’ is een titel die wordt gegeven aan iemand die de hele Koran uit zijn hoofd heeft geleerd, iets dat hij volgens zijn eigen claim op 14 manieren had gedaan (welke manieren dit dan zijn, kon ik niet achterhalen).

Hoe heeft dit te maken met Tarot? Tja, misschien niet in letterlijke zin. Ik zat een keer in een Tarot catalogus te bladeren toen ik een doosje met Arabisch-ogende tarotkaarten zag die ‘Falnama’ heette. Het zijn niet echt Tarotkaarten (aangezien het maar 40 kaarten zijn) maar ik zag wel dat er legsystemen / spreads bij hoorden die mij aan een aantal klassieke Tarotleggingen deed denken. In de beschrijving stond verder dat deze kaarten gebaseerd waren op de originele miniatuur kaartjes die gedurende de 17e eeuw op grote schaal geschilderd werden in werkplaatsen in o.a. Turkije, Jordanië en Perzië (tegenwoordig Iran) en die gebruikt werden door waarzeggers & orakels om allerlei soorten advies aan mensen te geven, zowel op praktisch als spiritueel vlak. Dit ‘systeem’ kwam voort uit de Islamitische tradities en de vele gedichten, verhalen en verzen die in de eeuwen daarvoor door diverse schrijvers, magiërs en geestelijken.

Ik was er gelijk door gefascineerd en zocht of er ook een boek was dat de kaarten begeleidde. Helaas was dit er niet. Bij de kaarten zat enkel een klein boekje met ‘standaard’ betekenissen zoals die ook bij elk ander deck zit. Ik ben iemand die niet met kaarten kan werken als ik niet van de hoed en de rand weet, dus ging ik zoeken of ik zo’n boek ergens kon vinden.

Dit was nog niet zo gemakkelijk… Falnama was (en is) niet 1 systeem of 1 werk, het betekent gewoonweg ‘divinatie’. Het blijkt tevens een verzamelnaam te zijn voor de boeken die waarzeggers zelf maakten, door teksten, afbeeldingen, magische spreuken, astrologische verbanden, profetieën en formules te verzamelen. Een beetje zoals een ‘book of shadows’ van de heksen. Meestal werd het gebruikt door met het boek te ‘pendelen’: iemand kwam met een vraag of probleem en dan sloeg de waarzegger zijn boek open op een willekeurige pagina en interpreteerde wat daar stond al naar gelang de situatie van de vraagsteller. Later werd er ook een cartomancie systeem ontwikkeld door de afbeeldingen op kaartjes (miniaturen) te schilderen en die te leggen.

De boeken die ik kon vinden zijn te verkrijgen in het Farsi, Urdu, Turks, Arabisch en Koerdisch. Er was een mooi werk in het Engels dat was geschreven ter gelegenheid van een tentoonstelling in 2009. Dit boek was nog te krijgen bij tweedehandsboeken dealers maar de prijzen varieerden van $1000,= voor een hardcover dat nog in de folie zat tot $375,= voor een tweedehands paperback. Ook de meer ‘traditionele’ Perzische waarzegkaartjes waren wel ooit te koop maar nergens meer op voorraad (of men verstuurde niet naar Europa). Wel kon ik een boek in het Engels vinden met 400 verzen van Shams-ud-din (Hafez) en iets over zijn leven. Hij lijkt wel soort ‘Falnama’ autoriteit te zijn geweest en de verzen – die op het eerste gezicht een beetje vaag lijken al kun je de strekking er wel uithalen – tonen een hele andere laag als je de analogieën begrijpt die erin zitten.

Zo staat wijn voor waarheid, liefde, kennis en compassie / genade; Zoals “ordinaire” wijn de persoonlijkheid van iemand verandert zo verandert goddelijke wijn het onbewuste en brengt het je dichter bij god en word je “beneveld” door liefde. Een wijnhandelaar is gelijk aan een Goddelijk iemand (God in de menselijke vorm) en/of iemand die een soort ‘Spirituele Meester’ is. En een wijnbrenger is ook een wijze meester die God’s liefde, schoonheid en waarheid brengt. Een dronkaard is iemand die daar dus vol mee zit: een geliefd, wijs en mooi mens. Een parel staat ten slotte voor Goddelijke kennis, ‘ware zelf’ (onbewuste), het innerlijk weten eigenlijk het ‘goddelijke’ in de mens. Wanneer je dit weet en het vers opnieuw leest, dan kijk je er toch anders naar!

Het eerste wat in mij opkwam toen ik het vers op deze manier probeerde te interpreteren was dat het wel vreemd was dat nu juist “wijn” werd gebruikt als analogie. Ik heb zeer weinig kennis van de inhoud van de koran maar wijn is immers streng verboden voor islamieten? Nu is het natuurlijk geen gewone wijn maar toch… Men had dan beter een andere symboliek kunnen nemen? Ook de vergelijking met Jezus die water in wijn veranderde kwam in mij op. Maar in de katholieke kerk mag je wel wijn drinken alleen is daar divinatie (je innerlijk weten aanspreken om je eigen shit op te lossen) weer streng verboden! En dus ging ik kijken wat ik daarover kon vinden. En ik had het niet verwacht maar divinatie is in de islam best wel ‘normaal’!

Zonder te pretenderen dat ik er nu gelijk van weet, zag ik bijvoorbeeld dat er een ritueel is dat Istikhara heet. Het is een soort gebed dat je doet als je een (moeilijke) beslissing moet nemen, een keuze moet maken of als je wil weten of een bepaalde actie of levensweg bij jou past (of iets ‘goed’ of ‘slecht’ voor je is). Je doet het gebed 7 nachten achter elkaar voordat je gaat slapen. In de ochtend kijk je naar je dromen en de symboliek die daarin voorkomt. Zo zijn groen en wit ‘goede’ (ja) tekens en zwart en rood (nee) ‘slechte’ tekens. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het gevoel dat hierdoor in je hart komt volgt.

Wanneer je het moeilijk vindt kun je begeleiding vragen aan een imam of andere Istikhara deskundige. Ik zag op internet veel advertenties van mensen die deze dienst aanbieden. Ik kreeg daar wel een beetje een ‘astro-tv-gevoel’ bij. Want je kunt volgens hen bijvoorbeeld Istikhara aanwenden om te zorgen dat iemand op wie je verliefd bent van je houdt (dan moet je wel na het gebed een koran vers 101 keer opzeggen dus is het wel oppassen dat je niet bij de 100e keer in slaap valt!).

Ondertussen ben ik weer flink afgedwaald van Tarot naar wijn naar islamitische divinatie. Zo zie je maar dat je met wijn echt alle kanten op kunt.

EN zit ik met een project dat waarschijnlijk een paar jaar van mijn leven en flink wat grijze haren gaat kosten. Maar hoe leuk zou het zijn als de tweedejaarsstudenten van de Academie voor Tarot straks een module kunnen kiezen waarin ze leren leggen met Perzische waarzegkaarten en zo de Tarot grenzen enorm gaan stretchen! Echter, voor het zover is moet ik nog 399 verzen gaan interpreteren, sparen voor een reisje naar Jordanie om de kaarten op te halen en hier en daar wat kennis van de koran opsnorren…

2 gedachten over “Het Geheim van de Wijnhandelaar”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.