De Tarot zit vol met symboliek. In hoeverre sommige symboliek er altijd al in heeft gezeten, weten we niet zeker maar is niet waarschijnlijk. De Tarot lijkt in de eerste instantie ontworpen als spel, als kunstzinnig cadeau ter ere van huwelijken van de hoge adel en misschien ter promotie van het Renaissance gedachtengoed. Wat we wel weten, is dat de occultisten die er sinds de 18e eeuw mee aan de slag zijn gegaan, er superveel hermetische en occulte symboliek in hebben gestopt. Eliphas Levi, Arthur Edward Waite, Paul Foster Case en Aleister Crowley zijn een aantal goede Tarot-bekenden die zich in het bijzonder hebben uitgeleefd.
Wanneer je het Rider-Waite-Smit deck goed bestudeert, zul je zien dat geen blaadje of pennestreepje per toeval is gezet! Sommige Tarotisten vinden het niet nuttig om al deze symboliek uit te pluizen. Anderen vinden het te ver gezocht en ongeloofwaardig. Ik vind het persoonlijk super leuk om te doen en het helpt mij ook echt bij de interpretatie van de kaarten. Ze komen voor mij zo meer tot ‘leven’.
In dit stukje wil ik graag een inzicht delen over de hoek waarin de staf van de Dwaas is gepositioneerd. Die is namelijk precies 37 graden! 37 graden is de gemiddelde ‘normale’ lichaamstemperatuur van de stoffelijke Mens. “Mens” lijkt dus een belangrijk keyword. Wanneer we de dit getal opzoeken in de naslagwerken over Gematria, komen we heel veel interessante associaties tegen die ons aan “De Dwaas” doen denken!
De ‘Nul’
Laten we beginnen met het cijfer Nul, aangezien dat het Cijfer van de Dwaas is. De 0 is niets, maar staat tegelijkertijd symbool voor de potentie om wel iets te worden. Het zaadje dat nog moet groeien en ontwikkelen. Het cijfer 0 komt voor alle andere cijfers en staat dus voor (nieuw) begin. Het is niets, maar tegelijkertijd is het alles, want het is oneindig. De 0 is de absolute ‘eenheid’, want het is niet mogelijk om iets door 0 te delen.
Alle kracht welke ooit was en zijn zal, is hier, nu
Paul Foster Case
Wanneer je de 0 toevoegt aan een ander cijfer of getal, dan wordt dat getal met 10 vermenigvuldigd! De 0 is dus een magisch of goddelijk cijfer. 10 is het getal van de Yod, een uitdrukking van het goddelijke. 37, het aantal graden van de hoek van de staf van de Dwaas, is ook 10 (op pythogarese wijze berekend zoals we doen in de Tarot: 3 + 7).
Gematrische associaties met het getal 37
In de Gematria worden numerologische waarden toegekend aan letters en dus aan woorden. Er zijn op Internet meerdere tools te vinden waarmee je de waarde kunt berekenen. Het probleem is natuurlijk een beetje dat het heel erg afhankelijk is van welke taal je kiest. De waarden zullen dus altijd anders zijn. De Golden Dawn gebruikte oud-Hebreeuwse letters, je kunt deze letters op sommige Tarot decks vinden. De connectie met de Tarot is te vinden in diverse Gematrische naslagwerken en in Kabbalistische boeken (o.a. van Lon Milo Duquette). Zie hieronder enkele gematrische associaties met het getal 37.
(Levens) adem
Een woord dat het getal 37 krijgt, is ‘het lucht’ of ‘ademen’ (הבל). Hindoes noemen deze lucht ‘Levensadem’ (Prana). De Grieken noemden deze adem ‘Pneuma’ en in het Hebreeuws is het ‘Ruach’. De Golden Dawn kende daarom het element lucht toe aan de Dwaas.
God(delijk)
De Aramese naam voor God of Allah (אלאה) is gematrisch gezien ook verbonden met 37. In de Tarot menen wij dat de Dwaas een ‘goddelijk’ vonkje in zichzelf heeft. De Dwaas is het het ‘pure zelf’ of de ‘kosmische ziel’. Hindoes noemen dit ‘Sattva’ en in het Hebreeuws is het gelinkt aan “Yechidah” (hogere zelf, goddelijke ziel).
Zintuigen
Als mensen gebruiken wij 5 zintuigen, die in het oude Hebreeuws gekoppeld zijn aan deze vijf letters: הוזטי. De gematrische waarde van deze vijf letters samen is 37. Dit lijkt een subtiele hint te zijn naar het ‘stoffelijke’ waar de Dwaas – als hij aan zijn reis begint – al snel mee te maken zal krijgen.
(nog) niets
לוא betekent ‘Nihil’, ‘Nog Niet’, ‘Niets’ en heeft de gematrische waarde 37. De Dwaas, die niets is en tegelijk alles. Waar de potentie al aanwezig is maar die nog niet bewust is.
Hart
הבל is een Aramees woord voor ‘hart’. Het heeft nog meer betekenissen, waaronder ‘De Heer’ en ‘Christos’ (uitverkorene, iemand die ‘god in zijn hart heeft’).
Boeken moeten worden gelezen en mooie jurken worden gedragen
בלה is een woord dat twee betekenissen heeft: aan de ene kant betekent het dat iets kan verslijten, in verval raakt, wegrot. Maar aan de andere kant betekent het ook iets gebruiken, ergens van genieten. Het woord geeft aan dat iets misschien een beperkte levensduur heeft, maar dat je het moet gebruiken omdat het nuttig of plezierig is. Net zoals boeken gelezen moeten worden en mooie jurken gedragen moeten worden, gebruik je je stoffelijk lichaam om te leven (en daarvan ook een beetje te genieten).
Conclusie
De 37 is numerologisch gezien tegelijkertijd goddelijk en menselijk. Dezelfde waarde wordt toegekend aan het spirituele (god, ziel, heiligdom) en aan het aardse (zintuigen, levensadem, stoffelijk lichaam). In het nieuwe testament noemt Jezus zichzelf 37 keer ‘Mensenzoon’. Symbolisch gezien bevindt Jezus zich net als de Dwaas tussen een ‘goddelijke’ en ‘menselijke’ toestand. De Dwaas heeft alle mogelijkheden in zijn tas die aan de staf hangt. De reis kan beginnen!
Interessante en mooie beschouwing vanuit Kabbalistisch oogpunt. De Dwaas is in de wereld maar niet van deze wereld.
Dank voor de post.
Leuk te horen!